torsdag den 3. juli 2008

Fars, fars og atter fars

Så kom de sidste par dage til at stå lidt i farsens tegn. Men det startede egentlig med, at jeg blev inspireret til at få noget spidskål på bordet, bl.a. på grund af besøg på den lovende blog Smag på grønt, hvor de senest har smagt på spidskål, som i kan læse om her. Desuden så var jeg forbi Rasmus Holmgårds blog, hvor han også skriver løs om spidskålens fortræffeligheder her.

Samtidig ville jeg gerne slå et lille slag for hjemmegroede urter og hvor lidt det kræver af tid og plads, igen med en smule inspiration fra min svigerinde Darlenes madblog, hvor hun for nogle uger siden viste sin egen beskedne men højt elskede grønthave frem her.

På nedenstående billede viser jeg min egen ynkelige urtehave frem, som den ser ud, mens vi befinder os her i Norge. Den burde være bevis på, at der ikke kræves ret meget mere end en altan eller en sydvendt væg, et par potter og en smut forbi med en vandkande en gang imellem.

En væg, en stige, et par potter og der er frisk oregano, purløg, persille, timian og rosmarin til de næste mange måneder

Dag 1 blev det til en omgang med stuvet spidskål med frikadeller proppet med urter og nye kartofler. Jeg ville egentlig have lavet dampet kål, men her insisterede Lene på stuvningen - vi er normalt begge meget glade for de klassiske danske retter og meget old school i forhold til dem. I har sikkert alle en hemmelig familieopskrift på frikadeller, så jeg skal ikke spille klog her. Tricket bag den her opskrift er bare at tage din sædvanlige frikadelleopskrift og så tilsætte en ordentlig bunke friske, frithakkede urter - jeg brugte purløg, timian, rosmarin og persille, da det lige var det, jeg lå inde med, men lav selv din favoritblanding af urter, der skal bare være nok af den.

Krydderdeller med stuvet spidskål og nye kartofler

Dag 2 skreg vejret uden for på, at vi skulle have tændt op i grillen. Lene foreslog burgere, og den var jeg med på, så længe at hun var villig til at banke en dej sammen, så vi kunne bage vores burgerboller på grillen også - jeg var ikke lige i humør til Paaskebrød eller lignende. Dejen lavede vi som vores standard pizzadej (som Lene altid står for): 3 dl lunken vand, 25 gram gær, 400-500 gram mel (lyst, groft, majs whatever u like, men en blanding af mel giver oftest en større smagsoplevelse og mere interessant konsistens) - tilsæt evt lidt gruyere-ost i tern til dejen ... ælte, ælte, ælte ... smør overfladen med olivenolie ... hæve ca. 45 minutter ... form fire flade boller, lidt olivenolie på overfladen igen, og drys med lidt sesamfrø (eller fx papirstynde hvidløgsskiver) ... lad dem hæve på køkkenbordet, mens du tænde op for grillen - hvis man er så heldig, at der lige er knækket et hjørne af ens bagesten, så passer den perfekt ned i grillen, mens der stadig er fin plads til et par bøffer. Sørg for at få varmet bagestenen godt igennem, inden du smider bollerne på. Burgerbollerne bages ca. 15 minutter i grillen under låg - vend dem evt. de sidste fem minutter, hvor du også kan starte med at grille dine bøffer.

Grillen klar til bagning og grillning

Til bøfferne beregner jeg cirka 100-150 gram per næse. Jeg ælter lidt peber, chiliflakes og tørret oregano ind i farsen, inden jeg former bøfferne. Marinér bøfferne på begge sider med din foretrukne barbequesovs. Husk at salte bøfferne godt, lige inden de ryger på grillen. Resten giver vist sig selv.

Et styk grillet burger med burgerbolle også lige fra grillen ... et rent sommerhit

I forhold til fyld er jeg igen her ret old school, så den står på ost, frisk, sprød salat, tomatskiver (KUN når de er i sæson, der findes stort set ikke noget værre end melede tomat uden smag), rødløg, syltet drueagurk. Lidt majonæse på brødet og godt med ketchup ud over det hele, når fyldet er på plads. Lene skal gerne have lidt jalapenochilier i sin, men jeg foretrækker den helt simpel og ren.

Lene angriber sin burger på terrassen

Dag 3 kan man så til frokost bikse sig en helt uimodståelig klassiker sammen. Frikadelleburger! Jeps, så bliver det ikke meget bedre: Overskydende burgerbolle fra dag 2 (igen med lidt majonæse udover), sprød salat, syltet drueagurk i skiver, frikadeller fra dag 1 i skiver, godt med groft salt og så en god klat rødkål ovenpå ... mums. Men så tror jeg også, at der lige går lidt igen, før den står på fars igen :-)

Frikadelleburger til frokost ... ingen klager herfra

2 kommentarer:

dp sagde ...

Your herb garden looks like it's in full swing! Isn't so nice be able to out in your own backyard and pick your own herbs??

Tomorrow is Independence here in the States and everybody will be BBQing. I'm so looking forward to grilling burgers, which is something we don't do often enough. And like you, I'm pretty old school with the toppings. Although I do like a nice sharp chedder and a couple strips of bacon. A total cardiac bomb :-)

Intersting with the stone. I've not tried that before. Is it just like a regular pizza stone you would use in an oven?

Lars sagde ...

Hey Darlene

Ja, vi har faktisk utrolig meget nytte af den smule urtehave, som vi har kunne balancere på stigen bag vores hus. Og det er bestemt en stor tilfredsstillelse at kunne plukke sine urter helt friske.

Vi er også klar til 4. juli her i Norge i morgen, da sommeren er kommet med fuld kraft igen, så jeg tror den står på cesar's salad med grillet kylling.

Og helt enig i forhold til en omgang god ost på burgeren - Heston Blumenthal laver smelter gruyere-ost med sherryeddike, inden den ender på burgeren, i sin jagt på den perfekte burger. Det må også prøves engang. Og ja, jeg bacon er også accepteret på min burger - forrige gang vi grillede burgere lykkedes det også at balancere et par stykker bacon på grilristen.

Jeps, det er bare en helt almindelig discount pizzasten, som jeg bruger på grillen. Jeg varmer kullene op til de er næsten klar, og hælder dem så ud i grillen og på med stenen, der så kan blive varmet op, mens kullene bliver helt klare. Resultatet er virkelig godt. Vi har også grillet pizzaer på samme vis et par gange, og så kommer man ret tæt på den rigtige italienske stenovnssmag.

Så fornyeligt at du er vært for næste omgang af weekend wooking. Glæder mig til at se, hvad i får ud af tomaterne i den her omgang :-)