mandag den 26. januar 2009

Kålpølser og grønne linser (+ jordskokkesuppe)

Det her er ren nydelse, og super nemt, ikke så meget show bare smag, varme og smag. Jeg er vild med de gode kålpølser med højt kødindhold, og så med en god omgang linser kogt i mørk øl og en klat stærk sennep, så bliver det ikke meget bedre.

Linserne og pølserne passer sig selv, så snart de er sat over

Kålpølser og grønne linser
(4 pers.)
  • 4 gode kålpølser
  • 1 løg
  • 4 dl grønne linser
  • 1/2 l mørk øl
  • 3 dl vand eller bouillon
  • 2 spsk. stærk sennep
  • frisk salvie
  • olie
  • salt og peber
Steg pølserne et par minutter ved høj varme i en pande med olie. Sænk varmen og tilsæt et hakket løg, der steges med et par minutter, til det bliver let gyldent. Skyl linserne god, og tilsæt dem til panden sammen med øl, vand, sennep og et par gode stilke salvie samt godt med friskkværnet peber. Bland det hele godt sammen, og bring det i kog. Lad pølserne og linserne koge stille og roligt under låg i ca. 30 minutter. Smag til med salt og evt mere peber, og kog ind ved høj varme, hvis der stadig er væske tilbage i panden. Server kålpølserne og linserne med masser af gode, stærk sennep.

Pølse, linser, øl og sennep er ren vinterhygge og -lykke

Som den opmærksomme læser nok har konstateret, så er der ikke ret mange grøntsager i ovenstående, så vi fik en lille, lækker jordskokkesuppe til forret for at få dagens grøntsager på plads, og det er nok anbefalelsesværdigt at supplere ovenstående med en omgang grøntsagssuppe eller lignende, så i får også lige opskriften på suppen med, selv om jeg ikke lige har billede af den:

Cremet jordskokkesuppe med purløgsolie
(forret til 4 pers.)
  • 10 jordskokker (ca. 300 g)
  • 3 kartofler (ca. 250 g)
  • 2 løg (ca. 150 g)
  • 3 dl mælk
  • 3 dl vand eller bouillon
  • smør
  • salt og peber
  • 1 bundt purløg
  • 1/2 dl olie
Hakket løget, og svits det i smør i en gryden ved medium varme i ca. 5 min. Salt evt. løgene lidt, så de ikke bruner. Skræl jordskokkerne og kartoflerne. Skær dem i grove stykker, og put dem i gryden. Lad grøntsagerne stege med ca. 1 min, og hæld så mælk og vand udover. Bring det hele i kog, og lad det småkoge i ca. 15-20 min, eller til både jordskokkerne og kartoflerne er godt møre. Mens suppen koger mør, hakkes, stødes eller blendes et helt bundt purløg med ca. 1/2 dl olie til en ensartet masse. Lad purløgsolien trække i køleskabet, til suppen er klar.

Blend suppen godt, når grøntsagerne er møre, og smag den til med salt og peber. Si suppen gennem en fintmasket si. Varm evt suppe lidt op igen. Si ligeledes purløgsolien gennem en fintmasket si. Server suppen med purløgsolien dryppet udover og med friskkværnet peber.

5 kommentarer:

GodtSulten sagde ...

Hej Lars,
Mmm...lyder lækkert på en kold dag. Kan du anbefale et godt sted til kålpølser?
Rasmus

Lars sagde ...

Hej Rasmus
Jeps, den her er lige i øjet for tiden, hvor det rusker og suser hele tiden.
Jeg har ikke et specielt foretrukket sted i forhold til kålpølse, her har jeg brugt kålpølser fra Slagter Lampe i Haderslev. Den fandt jeg i den lokale Føtex, og den kan bestemt anbefales. Se evt. her:
http://www.slagterlampe.dk/

GodtSulten sagde ...

Tak for tippet. Slagter Lampe er nok lidt langt væk fra mig...

Ellers lækre opskrifter I har herinde. Og spændende kogebog. Har I kunne få solgt nogen?

Jeg har selv udgivet min første kogebog lige før jul, så er spændt på at finde ud om der er et marked for den slags...der er jo hård konkurrence fra mange kendte kokke...

Har lagt et link til jeres side på min nye blog, måske I vil gøre det samme... http://godtsulten.dk

Rasmus

Lars sagde ...

Hej igen Rasmus

Kålpølser er jo en sønderjysk specialitet :-)

Og tak for roserne. Bogen har solgt fint, specielt da vi heller ikke kom med et allerede etableret navn, da vi udgav den.

Jeg stod pudsigt nok i sidste uge og kiggede på din bog i den lokale boghandler og synes konceptet så meget sympatisk ud, så tillykke og held og lykke med den.

Tak for linket, og jeg skal nok sætte et link op til din blog også.

Lars

GodtSulten sagde ...

Tak for linket. Tror du er kommet til at sætte mit blognavn ind som overskrift på alle bloglinks... :-)

Og skægt at du lige var faldet over min bog. Godt at høre den kan fås i de lokale boghandlere...

Bedste hilsner
Rasmus