onsdag den 20. januar 2010

Mad og en borg i Umbrien

Jeg undskylder mit lange fravær fra Smagstid bloggen, men det skyldes at jeg har været faldet i suppegryden og først er hoppet op igen nu. Der har været helt ok nede i gryden, masser af grøntsager, fisk og kød - Det har naturligvis bevirket at jeg er tilbage med en masse superpower som jeg vil bruge her på bloggen.

Jeg boede i september i en gammel borg i Umbrien tæt på middelalderbyen Orvieto. På denne borg var der alverdens grønt og urter som man kunne benytte sig af. Vi benyttede os selvfølgelig af det og jeg vil vise lidt billeder fra vores ophold, som jeg synes er gode at se på her i det kolde kolde vinter nord.

Foto: Frantz Maurice Scott Lundby
Her ser du de modne druer fra vinstokkene omkring borgen. Jeg vil gætte på at de bliver brugt til den hvide Orvieto vin som man også ser på flasker herhjemme.

Foto: Frantz Maurice Scott Lundby
Der var store figentræer i haven, som gav inspiration til de mange tærter, kager, terriner osv man kunne lave.

Foto: Frantz Maurice Scott Lundby
Her ser i en skål med nyplukkede figner der er klar til at komme i brædepanden sammen med en tærtebund. Der er desværre ikke noget billede af den færdige tærte, men den smagte fabelagtigt!

Foto: Frantz Maurice Scott Lundby
Granatæbler fra haven. Vi prøvede at komme dem i salat men vi må indrømme at de desværre ikke var helt modne. En mdr. senere havde klart givet et bedre resultat.

Foto: Frantz Maurice Scott Lundby
Helt nybagt foccacia som vi lavede til frokost en dag. Denne foccacia blev bagt i et ildfast fad hvor dejen svømmede i god olivenolie. Tyndskåret squash, parmaskinke og mozzerella var nogle af ingredienserne denne dag.

Foto: Frantz Maurice Scott Lundby
Disse oliven var ikke modne endnu, men jeg blev fortalt at de havde ca. 1 mdrs. modning tilbage inden de skulle høstes. Jeg smagte på dem, de var sure og uindbydende. Måske man skulle sylte dem som andre gør det med umodne mirabeller.

Foto: Frantz Maurice Scott Lundby
Tartufo nero på italiensk, på dansk - sort trøffel, eller sommertrøffel.
Dette eksemplar fandt vi desværre ikke da vi var ude og gå :), men måtte købe den på det lokale marked i Orvieto. Pris 75 kr. Vi var der lige i trøffelsæsonen.

Foto: Frantz Maurice Scott Lundby
Her nydes trøflen på en pasta ala creme. Der drikkes tysk gewürtztraminer til :) - Den skulle prøves. - ja hvad kan man sige Trøffel, Umbrien, pasta - mere af den slags!

Foto: Frantz Maurice Scott Lundby
Tilsidst vil jeg vise den mest eventyrlige lund. En lund af hasselnøddetræer som var i baghaven til denne borg. Der var naturligvis hasselnødder under træerne som var faldet af. Nam nam!

Ingen kommentarer: